خمیر بازی با موم زنبور عسل؛ یک بازی سالم برای کودکان


 

خمیربازی کودکان جذابیت زیادی دارد. به ویژه اگر مطمئن باشیم خمیر تهیه شده از موم عسل، هیچ ضرر و زیانی برای آن ها نخواهد داشت.خمیربازی یکی از جذاب ترین بازی های دوران کودکی است. ساختن شکل ها و حجم های مختلف با استفاده از خمیر کار ساده ای است. به همین علت همه کودکان علاقه زیادی به خمیربازی دارند. خمیربازی یکی از محبوب ترین بازی های دوران کودکی خود ما هم بوده است و گاهی پیش می آید که خودمان هم هوس بازی با خمیر کنیم!


مشکل بزرگ خمیربازی برای کودکان که البته متاسفانه توسط برخی از والدین مورد توجه قرار نمی گیرد، شیمیایی بودن خمیرهای موجود در بازار است. خمیرهای شیمیایی مضرات فراوانی برای کودکان به همراه دارند. به همین علت توصیه می شود از خمیرهای خانگی برای بازی کودکان استفاده شود.

روش های مختلفی برای ساخت خمیر بازی کودکان در خانه وجود دارد. در اکثر این روش ها از آرد سفید استفاده می شود. تفاوت عمده این خمیرهای بازی با خمیرهای آماده موجود در بازار این است که چنین خمیرهایی باید در یخچال بمانند تا چند ماه ماندگاری داشته باشند. در عوض هیچ گونه ضرری برای کودک ندارند. حتی اگر کودک آن را به دهان یا چشمان خود بزند نیز اتفاق ناخوشایندی نیفتاده است.

اگر خمیرهای بازی کودکان به خوبی تهیه شود حتی می تواند جای اسلایم های شیمیایی را نیز بگیرد و کودک شما را ساعت ها سرگرم کند. البته اسلایم ها نیز می توانند در خانه تهیه شوند که در مطلبی مجزا به روش درست کردن آن نیز اشاره می کنیم.یکی از روش های ساخت خمیرهای بازی در خانه، خمیرهایی است که با استفاده از موم زنبور عسل ساخته می شود. موم زنبور به خودی خود سفت بوده و نمی توان از آن برای خمیربازی استفاده کرد.با این حال می توان با یکسری تغییرات در آن، به عنوان یک خمیر بازی فوق العاده عالی برای بازی های کودکان استفاده کرد.

در این مطلب سعی می کنیم به روش های ساده درست کردن انوع خمیر برای بازی کودکان اشاره کنیم. این نکات به شما کمک می کند تا خیلی ساده با استفاده از موم طبیعی زنبور عسل، خمیر بازی بسازید.

موم زنبور عسل به طور کلی سفت است. به ویژه وقتی عسل از موم گرفته شده باشد، موم به مرور زمان خشک می شود. چنین مومی برای درست کردن خمیر آنقدرها مناسب نیست. مگر اینکه ان را ذوب کنید و سپس با استفاده از دستوری که در ادامه در اختیارتان می گذاریم، خمیر بازی بچه ها را درست کنید.

نکته ای که وجود دارد این است که موم عسل به صورت طبیعی زرد رنگ است. در نتیجه اگر بخواهید به آن رنگ های مختلف خوراکی بزنید تا برای بچه ها جذاب تر شود، نمی تواند چندان مناسب باشد. در نتیجه بهتر است در هنگام خرید موم عسل، از موم های سفید شده خریداری کنید. روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن، رنگدانه های زرد موم گرفته شده و موم سفید به دست می آید. در این صورت می توانید راحت تر با استفاده از رنگ های خوراکی، خمیرهای بازی را به رنگ های مختلف و جذاب برای کودکان در آورید.

توجه داشته باشید که تنها از رنگ های خوراکی استفاده کنید. البته اگر بخواهید خمیر بازی بدون ضرر باشد، می توانید از رنگ های طبیعی برای رنگ دادن به خمیر بازی استفاده کنید. مثلا رنگ قرمز را از زرشک بگیرید و...؛ اما این کار درست کردن خمیر برای بازی بچه ها را کمی سخت می کند.

رنگ موم طبیعی زنبور عسل باید چطور باشد؟
برای درست کردن خمیر بازی کودکان با استفاده از موم عسل نیاز به مواد اولیه خاصی ندارید. کافی است مواد زیر را تهیه کنید:

*    موم ذوب شده
*    یک پیمانه آرد
*    یک قاشق غذا خوری روغن خوراکی
*    یک چهارم قاشق چای خوری نمک
*    رنگ های مجاز خوراکی


برای درست کردن خمیر بازی با استفاده از موم کافی است ابتدا موم را ذوب کرده و آن را با آرد مخلوط کنید. سپس روغن، نمک و آب را نیز به این مخلوط اضافه کرده و طوری مخلوط می کنیم که به صورت یکدست شود. در اینجا می توانید رنگ مورد نظر خود را نیز به مخلوط اضافه کنید. موم ذوب شده که به دمای محیط رسیده و جامد می شود، در مخلوط با آرد و روغن، حالت نرم تری به خود می گیرد.

پس از این، مخلوط را درون تابه به مدت چند دقیقه تفت دهید. پس از اینکه تفت دادن تمام شد، بگذارید خمیر خنک شود. سپس شروع به ورز دادن خمیر کنید تا خمیر به صورت یکدست دراید. پس از این می توانید خمیر را به قسمت های مختلف تقسیم کرده و آن را برای خنک شدن درون یخچال قرار دهید. خمیر آماده بازی کردن بچه ها است.

توصیه هایی در مورد خمیر بازی با موم عسل
توجه داشته باشید که در حین تهیه خمیر و در زمانی که موم را ذوب می کنید، کودکتان در نزدیکی محل کار شما نباشد. موم ذوب شده بسیار داغ و خطرناک است و باید احتیاط ویژه ای به کار ببرید.دقت داشته باشید که این خمیر را می توانید به مدت چند هفته یا حتی چند ماه در یخچال نگهداری کنید. اصولا نباید خمیر بازی تهیه شده با موم عسل و آرد، خراب شود. اضافه کردن نمک به این ترکیب نیز به همین علت بوده است. با این حال اگر اثراتی از خراب شدن خمیر بازی مشاهده کردید، سریعا آن را به سطل زباله بیاندازید. قطعا سلامت کودک شما اهمیت بسیار بیشتری دارد.

می توانید پس از اینکه یک بار این دستور را تست کردید، چندین دستور را تهیه کرده و رنگ های مختلفی از خمیر بازی را درست کنید. در این صورت با مجموعه ای رنگی از خمیرهای خانگی برای بازی کودکان مواجه هستید که قطعا باعث سرگرمی و نشاط فرزندتان می شود. این خمیرها تا زمانی که روی زمین نیافتاده باشند، سالم و بدون هیچ مشکلی هستند. پس سعی کنید با مراقبت از مکان بازی بچه ها، این خمیرها را سالم نگهدارید.

خمیربازی کودکان جذابیت زیادی دارد. به ویژه اگر مطمئن باشیم خمیر تهیه شده از موم عسل، هیچ ضرر و زیانی برای آن ها نخواهد داشت. با این دستور ساده خیلی راحت می توانید یک بازی مفرح برای بچه ها فراهم کنید. مطمئن باشید این بازی باعث می شود خیلی زود خودتان هم با بچه ها مشغول شوید.

 

-